TIMOCOM Taşımacılık Barometresi: Taşımacılık sektörü, ekonomik endişelere ve azalan göstergelere rağmen sağlam kalıyor.
Avrupa taşımacılık pazarında talep stabil: Euro bölgesindeki ekonomik belirsizliklere rağmen olumlu taşımacılık tahminleri.
Avrupa'daki ortalama yük payı.
Düşük taşıma kapasiteleri üzerindeki baskı önemli. Spot piyasada yük tekliflerinin mutlak sayısı, hem geçen yıla hem de bir önceki çeyreğe kıyasla 2. çeyrekte arttı. Önümüzdeki yaz aylarında Avrupa taşıma pazarında sürekli bir talep bekleniyor.
Avrupa'da taşımacılık talebi: Geçen yılın aynı çeyreğine göre %23 daha fazla yük teklifi
Ilımlı bir Mart'ın ardından Nisan ayında taşıma talebinde belirgin bir artış yaşandı: Avrupa genelinde geçen yılın aynı ayına göre %25 daha fazla yük girişi oldu, mevsimsel olarak güçlü olan Mayıs'ta ise geçen yıla göre %8 artış görüldü. Bunun nedenleri arasında bir yandan Paskalya nedeniyle kısa haftalar ve birçok tatil, diğer yandan ise dar LKW arzı yer alıyordu. Boş araç girişleri ikinci çeyrekte geçen yılın değerinin %5 altında kaldı. Ancak Haziran da dinamizmini kaybetmedi: TIMOCOM yük borsasında burada tüm Avrupa ülkeleri genelinde geçen yıla göre %37 daha fazla yük teklifi kaydedildi. Tüm çeyrek boyunca toplamda geçen yıla göre %23 daha fazla yük girişi oldu. Yük ile boş araç teklifleri arasındaki oran ikinci çeyrekte ortalama olarak yaklaşık 80'e 20 seviyesindeydi.
Almanya: yük teklifleri geçen yıla göre %32 arttı
Almanya'da ikinci çeyrekte taşımacılık hizmetlerine olan sürekli yüksek talep, geçen yılın aynı çeyreğine göre %32 daha fazla yük girişi ile sonuçlandı. Bu gelişme, gümrük tartışmaları ve belirsiz küresel siyasi koşullar sonrasında olumlu bir ekonomik sinyal olarak da görülebilir. Yük ile boş araç teklifleri arasındaki oran, artan gümrük vergilerini bekleyen ihracatla ilgili taşımacılık iş emirleri nedeniyle 88:12'ye yükseldi.
Avusturya: %35 daha fazla yük teklifi
Avusturya içindeki yük teklifleri, ikinci çeyrekte geçen yıla göre %35 daha yüksekti. Nisan ve Haziran aylarında belirgin bir artış görüldü (+%47, +%75). Mayıs ayından itibaren, Avusturya içi taşımacılıkta taşıma barometresinde belirgin bir artış gözlemlendi. Yük ile boş araç oranı, Nisan'dan Haziran'a kadar dengeli bir oran olan 50:50'den 65:35'e yükseldi.
Taşıma ile kargo alanı oranı Avusturya'da
Spot piyasa fiyatları: Avrupa'daki taşımacılık maliyetleri artmaya devam etti
İşverenler tarafından belirtilen standart taşıma için yük teklif fiyatları, örneğin bir Tautliner veya Curtainsider ile, devam eden talep nedeniyle oldukça yüksek bir seviyede kalmaktadır. Avrupa genelindeki rotalarda haftalık ortalama 1,45 €/km ile 1,66 €/km arasında, Almanya içinde ise 1,68 €/km ile 1,92 €/km arasında değişmektedir. En yüksek değerler, özellikle Paskalya haftalarında ve Mayıs ayının ilk haftasında ulaşılmıştır. Burada, tatiller nedeniyle artan taşıma ihtiyacı daha az çalışma gününe dağıtılmıştır. Bu durum fiyatlara yansımaktadır. Almanya'daki yük teklif fiyatları, tüm dönem boyunca bir önceki yıla göre yaklaşık %8 artmış, Avrupa genelindeki güzergahlarda ise yaklaşık %5 artmıştır.
Teklif fiyatları ile fiyat teklifleri arasındaki farklılık
Ayrıca, ortalama fiyat tekliflerinin, yani taşıyıcıların karşı tekliflerinin, Almanya'da Avrupa ortalamasına göre teklif fiyatlarından daha fazla saptığı dikkat çekiyor: Avrupa genelinde 1. çeyrekte fark yaklaşık 2 Cent iken, fiyat teklifleri ve yük teklif fiyatları 2. çeyrekte ortalama olarak yaklaşık 1,61 €/km seviyesindeydi. Almanya'da ise fiyat teklifleri ortalama olarak yaklaşık 1,97 €/km ve yük teklif fiyatları yaklaşık 1,86 €/km oldu: 11 Cent'lik bir fark. 1. çeyrekte ise sadece 8 Cent fark vardı.
Q2'de iç Avusturya rotalarında sunulan yük fiyatları 1,93 €/km ile 2,20 €/km arasında değişirken, ortalama yaklaşık 2,08 €/km oldu. Dikkate değer: Fiyat teklifleri ortalama sadece 2,04 €/km'ye ulaştı ve 4 Cent daha düşük kaldı. "Toplamda daha yüksek kilometre fiyatları, ulaşımın yanı sıra yükleme sürelerinin de uzun mesafelere göre daha büyük bir paya sahip olduğu daha kısa toplam mesafelerle açıklanıyor. Ayrıca, iç Almanya ve iç Avusturya taşımacılığında daha fazla parça yük sayısı da etkili," diye açıklıyor Gunnar Gburek. "Ayrıca, müşterilerine GPS takibi ve canlı gönderi takibi gibi ek hizmetler sunan yüklenicilerin, daha yüksek taşıma fiyatları belirleme şansı iyi."
Görünüm: Ekonomik endişelere rağmen istikrarlı taşıma talebi
Avrupa Birliği üye devletlerindeki ekonomik beklentiler, Economic Sentiment Indicator ( ESI ) verilerine göre 2025 için yalnızca 11 ülkenin olumlu beklentilere sahip olduğunu göstermektedir. Bunlar arasında Polonya, Litvanya, İspanya, Bulgaristan, Kıbrıs, Hırvatistan, Arnavutluk, Yunanistan, Malta, Karadağ ve Portekiz yer almaktadır. Diğer tüm ülkelerde ise duraklama veya hatta negatif ekonomik gelişmeler beklenmektedir. Almanya, Avusturya ve Fransa, Euro Bölgesi ortalamasının oldukça altında, alt çeyrekte yer almaktadır. Yine de, taşımacılık talebi yüksek kalmaya devam ediyor, bu nedenle yaz aylarında Avrupa taşımacılık pazarında bir rahatlama beklenmiyor. „Deneyimlere göre, yük payı taşımacılık barometresinde Ağustos ayı sonuna kadar %80'in altına düşecektir, Eylül ayında yıl sonu işlerinin başlamasıyla bu değerin tekrar ulaşılması beklenmektedir,“ diye öngörüyor Gunnar Gburek. „Gelişme, tüketicilerin rahatlamaları, tüketim isteklilikleri ve Avrupa'daki yatırım projelerinin uygulanmasıyla da bağlantılı olacaktır - hem özel sektörde hem de kamu sektöründe.“